Gezondheid begint in de darm

gezondheid begint in de darm gluten coelaki darmflora
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Weet jij wat ‘Processed Food’ met je darmen doet?

Men zegt wel: een goede gezondheid begint in de darm en dus ook met wat je eet, maar dat is niet alles …

De dunne darm is verantwoordelijk voor ongeveer 95% van de vertering en absorptie van het voedsel dat we eten. Hij is niet alleen ongeveer 7m lang, maar omvat ook interne vouwen die gelaagd zijn met minuscule uitsteeksels (villi of darmvlokken) om zo de beschikbare oppervlakte voor digestie en absorptie te vergroten.

De totale oppervlakte zou ongeveer overeenkomen met de oppervlakte van een volleybal plein.

De sleutel tot het effectief en gezond functioneren ligt in het symbiotische relatie tussen onze darmen en onze darmflora.

Wat verstaan we onder darmflora of gut microbiome?

De darmflora of gut microbiome is een term die gegeven wordt aan de uitgebreide collectie van symbiotische micro-organismen in het menselijke maag-darmstelsel en hun collectieve interacterende  genoom.

Ons lichaam telt 10 keer meer microbiële cellen dan lichaamscellen . Ons maag-darmstelsel bevat tussen de 30 – 400 triljoen micro-organismen.

Onze darmflora of darm- microbioom heeft 4 vitale functies:

Vertering en absorptie van het voedsel dat we eten, dus het regelen van het interne metabolisme van ons lichaam

  • Het aanmaken van vitamines B en K
  • Handelt als een orgaan van ons lichaam door het loslaten van hormonen in onze bloedbaan

Hormonen communiceren met onze hersenen en zenden signalen naar ons lichaam om zijn gedrag aan te passen als gevolg van een veranderde omgevingstoestand.

  • Ze maken deel uit van ons immuunsysteem door het aanmaken van antistoffen van potentieel schadelijke bacteriën. Deze antistoffen kunnen dan door het lichaam gebruikt worden voor het afweren van ziektes.

De darmflora vervult ontelbare belangrijke biochemische functies voor zijn gastheer.

Stoornissen van de darmflora worden geassocieerd met vele uiteenlopende ziekteprocessen.

Het is dan ook heel belangrijk dat we, voor gelijk welk dieet we ook kiezen, we steeds moet zorgen voor een gezonde ontwikkeling en onderhoud van onze darmflora.

Plotse veranderingen in onze voeding, gebruik van antibiotica of de overgroei van (slechte) bacteriën kunnen onze gezondheid en de gezondheid van onze darmen drastisch ondermijnen.

De heropbouw van onze darmflora is een fundamentele stap in de aanloop naar een gezond metabolisme.

Ook de verscheidenheid speelt een rol

Ziektes zoals obesitas en IBD (inflammatory bowel disease) worden geassocieerd met een verminderde verscheidenheid van deze micro-organismen.

Ons ‘Westers’ microbioom toont een vermindering van maar liefst 50% in vergelijking met de relatief onaangetaste ‘Hadza’ stam in Tanzania.

Ook de samenstelling heeft een grote impact op onze gezondheid.

Dit kan ofwel zorgen voor een gezonde immuunrespons of ons vatbaar maken voor ziekte.

Bekijk zeker onderstaande video met Dr. Chatterjee – Low carb, Slow carb and the microbiome – Low carb vail 2016

In deze 30 minuten durende presentatie verklaart Dr Chatterjee de ‘low carb, slow carb & the microbiome’, het verlies van diversiteit van ons microbioom tussen verstedelijkte populaties, voeding, microbiota en immuun functie en wat er gebeurt wanneer het immuunsysteem is aangetast , de impact van onze voeding op de darmflora en hoe een slechte voeding kan leiden tot obesitas. Hij eindigt met wat we kunnen doen voor het verbeteren van de darmflora en voeden van ons microbioom.

Dr. Gerard Mullin vergelijkt dit met een orkest

"Je kan muziek maken met een groepje van 5 muziekkanten en dat kan misschien goed klinken, maar dat is niet te vergelijken met een symfonisch orkest van 50 muziekkanten met elk hun eigen muziekinstrument."

Prebiotica en Probiotica

Prebiotische en probiotische voeding hebben ook een invloed op ons microbioom, ze voeden als het ware ons microbioom en dat heeft een effect op ons gewicht, onze vetopslag en ons metabolisme.

De bacteriën helpen ons met het behouden van de dichtheid van de binnenkant van onze darmwand.

Als dit niet goed geregeld is, komen er allerlei ongewenste stoffen in onze bloedbaan wat dan leidt tot een reactie van ons immuunsysteem.

De ‘villi’ of darmvlokken zijn de uitstulpingen waarmee de interne plooien van onze darmwand bedekt zijn. Ze fungeren als een soort van deurtjes.

Meestal zijn deze deurtjes dicht, maar voor sommige zeer specifieke fysiologische doeleinden kunnen ze voor een heel korte tijd even open gaan.

Zoals voor het wapenen van ons immuunsysteem. lees meer in ‘Gluten, vanwaar al die heisa?’

Wanneer er vreemde/schadelijke stoffen worden waargenomen, gaan deze deurtjes even open waardoor een kleine hoeveelheid van deze stoffen in onze bloedbaan terechtkomen.

Ons immuunsysteem reageert en maakt antistoffen aan.

Dit gebeurt bij een goed werkende, onbeschadigde darm in zo’n kleine hoeveelheid dat we de reactie van ons immuunsysteem niet eens opmerken. (een beetje zoals een vaccinatie werkt)

In onze moderne tijd (pas sinds een paar honderd jaar) worden we zoveel blootgesteld aan vervuiling, chemische stoffen, antibiotica, straling, kanker, enz… wat maakt dat ons immuunsysteem nu veel meer vijanden moet afweren.

Een gebalanceerde darmflora zal ons immuunsysteem dan ook leren om slechts wapens in te zetten wanneer onder groot gevaar.

Maar wanneer er een verstoring is en de deurtjes dus constant openstaan, komen er allerlei ongewenste stoffen en toxines in onze bloedbaan terecht.

Deze zorgen voor ontstekingen in het lichaam.

Leaky gut of het lekkende darm syndroom

lekkende darm villi

Een lekkende darm leidt niet alleen tot tal van auto-immuunziektes, zoals Alzheimer, chronische infecties, allergieën, astma, enz… maar ook tot insuline resistentie en obesitas.

Er zijn heel wat zaken waar we geen controle over hebben, maar er is iets dat we wel kunnen controleren : WAT WE ETEN.

Wat we eten is wat we onze darmflora voeden en verkeerde voeding brengt onze darmflora uit balans.

2 grote gevolgen zijn dysbiose en SIBO (Small intestinal bacterial overgrowth)

  • Dysbiose : verandering in compositie
  • SIBO : verandering in plaats

Goede voeding voor ons darmstelsel:

  • Koolhydraatarme voeding, bladgroenten, …
  • Prebiotica en probiotica

Vezels en polyfenolen zijn een vorm van prebiotica, ze zijn dus voedsel voor onze darmbacteriën. Maar lang niet iedereen zijn darmbacteriën zijn het daarmee eens.

Je kan natuurlijk supplementen kopen, maar Dr. Fasano, de # 1 researchter op dit gebied, raadt deze niet aan voor lange termijn gebruik.

De beste en natuurlijkste bron is gefermenteerd voedsel zoals Kimchi, zuurkool, kefir, …

Ook de kwaliteit van ons voedsel is van groot belang

  • Grasgevoerd / biologisch vlees (je eet immers wat het dier gegeten heeft)
  • Wilde vis
  • Eieren van kippen met vrije uitloop
  • Anti-oxidanten (mineralen, kruiden), curcumin, vitamine D, groene thee
  • Biologisch geteelde groenten, rauw of gefermenteerd en niet steeds ‘plat’gekookt

Om onze microbioom te herstellen, moeten we onze levensstijl aanpassen!

Gerard Mullin, MD – auteur, gastro-enteroloog en autoriteit in het vakgebied deelt in onderstaande presentatie zijn benadering van het metabolisme door het verminderen van de vet-vormende bacteriën in de darm en het in evenwicht brengen met vet-verbrandende bacteriën.

Voor een meer gedetailleerde kennis van de geavanceerde wetenschap in het onderzoek naar hoe belangrijk voeding voor is voor onze darmbacteriën, geeft Dr. Fasano in onderstaande video uitstekende, maar wel lange, uitéénzetting.

Alesio Fasano, MD is # 1 researcher op gebied van Coelakie, lekkende darm en de implicaties van auto-immuun epidemieën.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Sofie

Sofie

Laat een bericht achter

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top