ZOUT is essentieel – ook voor immuniteit

Zout essentieel mineraal keto
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

ZOUT IS GOUD

Wie een Keto dieet volgt, weet dat zout een heel belangrijke factor is om de zogezegde ‘Keto Griep’ te voorkomen.

Bewerkte voeding is namelijk overladen met zout, alleen niet met het type zout dat je zou wensen.

Gewoon ‘keukenzout’ is zo hard behandeld en vaak gebleekt, dat er van de natuurlijke mineralen nog weinig sprake is.

Ik raad altijd aan om Keltisch Zeezout, Roze Himalaya zout en Redmond Real Salt afwisselend te gebruiken. Het ene zout is hoger in magnesium, het andere is hoger in jodium, …

soorten zout en het belang van zout

Probeer ook eens gerookt zout, of zwart, groen, rood Hawaïaans zout. Leuk om een gerechtje te presenteren.

 

 

Mensen denken vaak ook verkeerdelijk dat teveel zout in het dieet ervoor zorgt dat je vocht vasthoudt.
Dit is echter niet het geval.
Het is insuline die ervoor zorgt dat ons lichaam zout/vocht vasthoudt.

Wanneer je dus start met een keto dieet en al die met koolhydraten overladen bewerkte voeding schrapt, krijg je niet alleen minder zout binnen, je insuline zal ook dalen.

Dit is het echte diuretisch effect van het Keto dieet. Je lichaam laat zijn vastgehouden vocht en zout los en de nieren kunnen ontspannen.

Echter, nu het lichaam deze chronische zoutvoorraad los laat, dien je ervoor te zorgen dat je goed gehydrateerd blijft door voldoende water te drinken en door je elektrolyten aan te vullen.

Zout is hier de belangrijkste regulator en dus dien je je zoutinname te verhogen, zeker wanneer je een Keto of koolhydraatarm dieet volgt.

Maar zout is veel meer dan een regulator voor je elektrolyten balans.

Tijdens de coaching hamer ik van begin af aan op het toevoegen van een goed kwaliteitszout in het dieet. Niet alleen om de Keto-flu of keto-griep te voorkomen, maar ook om constipatie te voorkomen en om je natrium bloedwaarde op peil te houden.

Zout speelt immers een essentiële rol in tal van functies in ons lichaam die veel verder gaan dan elektrolytenbalans alleen.

Zout speelt ook een rol in onze vertering, in ons immuunsysteem en in ons metabolisme in het algemeen. Van de opname van vitamines en andere mineralen tot het transport in en uit onze cellen, enz…  

Als je een koffiedrinker bent, hou er dan rekening mee dat je per 4 koppen koffie ongeveer ½ tlp zout verliest.

We scheiden zout niet alleen uit via de urine. Onderzoek toont aan dat je per uur van (intensieve) sport zo’n halve tot 1 theelepel zout verliest via zweet.

Er bestaat zelfs zoiets als pre-loading of voor-laden met zout bij sporten.

In de zomerperiode, wanneer het warm is, zweten we sowieso al meer. Voldoende drinken en wat zout toevoegen aan je water is dan een goede gewoonte. Zeker als je dan bij een gezellige BBQ ook nog een glaasje alcohol drinkt, moet je er rekening mee houden dat alcohol ook zorgt voor dehydratatie, net zoals koffie.

Het is ook een mythe dat zout hypertensie zou veroorzaken. Er zijn tal van studies die aantonen dat dit geenszins het geval, in tegendeel zelfs.
Later volgt nog wel een artikel waarin ik hier verder wil op ingaan, maar ondertussen kan je de video met Dr. Dinicolantonio onderaan deze pagina al eens bekijken. Ook zijn boek ‘The Salt Fix’ is een echte aanrader met heel veel referenties van studies.

Maar zout heeft ook andere belangrijke rollen! Eén daarvan is immuniteit!

Zout voor immuniteit

NatriumChloride

De wetenschappelijke naam voor zout is Natriumchloride

zout is 40% NATRIUM + 60% CHLORIDE

als je dus spreekt van 10 gram zout, wat zoveel is als 2 tlp, dan is daarvan slechts 4 gram Natrium en de overige 6 gram is Chloride. Ook Chloride speelt een heel belangrijke rol!

Belangrijke rollen van natrium en chlorides

CHLORIDE

Chlorides worden gebruikt door ons verteringssysteem en ons immuunsysteem om pathogenen te doden.

1) HCL acid (maagzuur) – hydrochloric acid

het chloordeel komt uit zout

is nodig voor vertering van proteïnen en opname van mineralen en vitaminen zoals:

    • Magnesium
    • Calcium
    • Zink
    • Ijzer
    • B 12

Maagzuur is nodig om deze voedingsstoffen uit ons voedsel te halen

Maagzuur is nodig om pathogenen in het verteringsstelsel te doden.

We hebben de chloor uit zout nodig voor de productie van maagzuur.

HCL acid of maagzuur is de 1ste lijn defensie in onze vertering tegen pathogenen. (gisten, enz…)

2) Hypochlorous acid of hypochlorigzuur

het chloordeel komt uit zout

→ Doodt pathogenen via het immuunsysteem

→ Nodig voor de vorming van Taurine chloramine (neutralisator)

Hypchlorigzuur is de 2de lijn defentie in ons immuunsysteem

Chlorides worden door ons immuuncellen gebruikt voor hypochlorigzuur waarmee het pathogenen doodt.

Neutrofielen (witte bloedcellen) scheiden hypochlorigzuur (waterstofhypochloriet) uit om pathogenen te doden en nadien om de algehele inflammatie te reduceren.

We gebruiken ook chloride om Taurine Chloramine te maken.

Direct na de secretie van hypochlorigzuur, scheiden de neutrofielen Taurine af.

Taurine vormt Taurine Chloramine door te binden met chlorine (uit zout- Natrium Chloride) die het hypochlorigzuur of waterstofhypochloriet neutraliseert, zodat het na de aanval op het virus geen verdere schade kan aanrichten.

Het inactiveert ook nuclear factor NF-ΚB, die de pro-inflammatoire cytokines stimuleert.

Chloride zorgt dus op die manier ook voor een algehele reductie in inflammatie.

Onze immuuncellen gebruiken chloride dus in een eerste fase om pathogenen te doden en nadien ook om de algehele inflammatie en schade te onderdrukken, nadat de pathogenen gedood zijn.

NATRIUM

uit natriumchloride – zout

1) Natrium en vitamine C

Natrium is nodig voor de opname van vitamine C.

We hebben 2 natrium-ionen per 1 vit C-molecule nodig om vitamine C te kunnen absorberen in onze weefsels.

Om dus voldoende vitamine C of een goede vitamine C waarde te hebben, heb je ook voldoende zout of een goede zoutstatus nodig.

Ontoereikende zoutinname kan op deze manier ook leiden tot een vitamine C tekort in de weefsels. Wat kan leiden tot allerlei ziektebeelden waaronder botziekte, enz…

2) Natrium en magnesium (en calcium)

Ons lichaam probeert om steeds in een toestand van homeostase (evenwicht) te verkeren. Daarom hebben we ook op elk gegeven moment dat beetje glucose in ons bloed die dient als direct beschikbare energie voor acute situaties. (zie het artikel over insuline)

Voor glucose is dit slechts 5 gram, maar voor zout is dit 16g!

Dit geeft aan hoe belangrijk zout is voor ons lichaam!

Dieren lopen soms mijlenver om aan een zoutsteen te likken. Aan paardenstallen zie je ook wel een (Himalaya-zout) liksteen hangen zodat het dier aan zijn nodige mineralen kan komen.

De huidige aanbevolen hoeveelheid van 1 tlp per dag is het absolute minimum volgens Dr. J. Dinicolantonia.
Studies tonen ook aan dat te weinig zout meer risico inhoudt, dan teveel zout.

Hij raadt 2 tot 2,5 tlp zout per dag aan, zeker voor mensen die een Ketogeen of koolhydraatarm dieet volgen.

Wanneer we te weinig zout innemen en er te weinig natrium in onze bloedbaan circuleert, zal ons lichaam zout uit onze botten halen om zo de homeostase te handhaven.

Natrium werkt echter samen met magnesium en calcium en dus wanneer het lichaam natrium uit onze botten trekt naar de bloedbaan, trekt het ook magnesium en calcium mee.

Dit veroorzaakt een piek in de magnesium en calcium gehaltes in ons bloed wat ons lichaam verkeerdelijk doet denken dat er een overdaad aan magnesium en calcium in onze bloedbaan is. Dus zal ons lichaam trachten om dit te reguleren door het teveel uit te scheiden via onze urine. Hierdoor kan er een verlies van magnesium en calcium ontstaan, wat op uiteindelijk tot tekorten kan leiden.

M.a.w. wanneer we niet genoeg zout naar binnen krijgen, kan dit leiden tot magnesiumdeficiëntie.

3) Natrium en vitamine D

Om vitamine D in ons lichaam te kunnen opnemen, moet het geactiveerd worden.

Magnesium is nodig voor het omzetten (activeren) van Vit. D in calcitriol, het eigenlijke hormoon dat bruikbaar is in ons lichaam.

Het is calcitriol die bindt met de Vit. D receptor en die voor al de voordelen zorgt.

Deze omzetting of activatie kan niet gebeuren zonder magnesium.

Als je dus niet genoeg zout hebt, kan dit leiden tot een magnesiumtekort en kan je dus vitamine D niet omzetten en opnemen, wat kan leiden tot een vitamine D tekort.

Dit zijn slecht enkele voorbeelden van problemen die kunnen ontstaan bij een te lage zoutinname.

En dit gaat nog maar enkel over immuniteit.

Wist je dat een laag-zout dieet ook kan leiden tot insulineresistentie?
Lees hier waarom.

Meer over zoutinname bij een Keto dieet en hoe je de Keto-Flu kan voorkomen, lees je in Nutritionele Ketose – de keto griep en keto adaptation.

Wil je graag starten met Keto/koolhydraatarm of ben je gestart maar zit je vast en kan je wel wat hulp gebruiken en de juiste begeleiding gebruiken, bekijk het coaching aanbod en neem contact op.

Blijf ook op de hoogte en volg @ketocoaching.be (KetocoachingBelgium) op facebook en instagram.

The Salt Fix Dr James DinicolantonioHet boek om je kennis en inzicht over zout voorgoed te veranderen is ‘The Salt Fix’ van Dr. J. Dinicolantonio, verkrijgbaar via amazon, Bol, etc.
Hij is, samen met Dr. Fung ook auteur van ‘The Longevity Solution

Bekijk ook het interview met Dr. Dinicolantonio

referenties en bronnen

boeken

The Salt Fix – Dr. J. Dinicolantonio
Salt your way to health – Dr. Brownstein

 

websites

  • https://redmond.life/realsalt/
  • http://realsalt.redmond.life/wp-content/uploads/sites/6/2017/05/Real-Salt-Analysis.pdf
  • https://www.celticseasalt.com/
  • https://hawaiikaico.com/
  • http://drjamesdinic.com/
  • https://www.drbrownstein.com/salt-your-way-to-health-p/salt.htm
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top