Wat is ketose en is het veilig?

wat is ketose en is het veilig
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Volgens de LCHF wetenschappers is ons lichaam in ketose wanneer we in de plaats van suiker (koolhydraten), vet verbranden voor energie.

Wanneer we koolhydraten verbranden wordt er glucose in onze bloedbaan losgelaten.

Wanneer we vet verbranden, worden zowel vetzuren, glucose als ketonenlichaampjes in onze bloedbaan gelaten.

De meeste van onze organen kunnen vetzuren gebruiken voor energie, maar sommige, waaronder onze hersenen, hebben ook een minimum aan glucose nodig.

Er zijn twee belangrijke zaken die we moeten weten wanneer ons lichaam in ketose is.

# 1 Onze hersenen ontvangen meer dan voldoende energie van ketonen en ook een deel van glucose.

Wetenschappers denken dat deze energiemix van ketonen met een lage ratio van glucose eigenlijk heel goed zou kunnen zijn voor onze hersenen en zelfs zouden kunnen helpen tegen aandoeningen zoals Alzheimer en depressie.

# 2 Ketose is niet hetzelfde als Ketoacidose.

Ketoacidose is een toestand die kan voorkomen bij Diabetes Type 1 patiënten of bij zeer extreme uithongering.

Voor de rest van ons, is er een natuurlijk mechanisme in ons lichaam dat overmatige opstapeling van ketonenlichaampjes in ons bloed voorkomt.

Ketose is een veilige en natuurlijke staat voor ons lichaam om zich in te bevinden

Stephen Phinney

Dr. Steven Phinney, ook wel de ‘Godfather’ van ketose en atletische prestaties, verwijst naar de gehaltes van BHB (Betahydroxybutyrate), het bijzonderste ketonenlichaampje, in ons bloed.

Vanaf een waarde van 0,5 mmol kan je spreken van Ketose.

  • 0,5 mmol : BHB een substraat voor het voeden van onze hersenen
  • 0,5 – 3 mmol : BHB een belangrijke leverancier van energie voor het lichaam
  • 3 – 5 mmol : komt vaak voor bij intensief sporten, omdat dit ketonen stimuleert.
  • 5 – 7 mmol : komt pas voor bij uithongering

De meest voorkomende waardes bij ketose schommelen tussen de 0,5 en 3 mmol, met mogelijke stijging tot 5 mmol bij intensieve sporten.

Dr. Phinney stelt dat er pas sprake is van ketoacidose wanneer de waarden boven de 10mmol gaan. Bekijk onderstaande video voor zijn uitleg

Ketonen worden ook gecontroleerd door insuline.


Zelfs wanneer ons metabolisme zich in uithongeringsmodus bevindt en de bloedwaarden hoger stijgen, reageert ons lichaam en wordt na 5 tot 7 dagen een stabilisatie van de waarden waargenomen.

Zoals hierboven vermeld, kunnen onze hersenen geen vetzuren gebruiken voor energie.

Vrije vetzuren (de lange keten vrije vetzuren of LCFA) kunnen niet door de bloed-hersenbarrière en dus moet de energie komen uit ketonen en ook een minimum uit glucose.

Dit minimum aan glucose kan ons lichaam perfect zelf aanmaken.

Wanneer ons lichaam na een paar dagen van uithongering door zijn glucosevoorraad heen is, moet ons lichaam dit aanmaken via gluconeogenese (glucose + nieuw + vorming) van spiermassa.

Vetzuren gaan naar de lever voor gluconeogenese om onze hersenen te voeden, maar dit is slecht een minieme compensatie.

Het meeste komt van BHB (betahydroxyboterzuur).

Wanneer we in uithongeringsmodus zijn verliezen we ongeveer 120g spiermassa per dag.

We hebben dagelijks een minimum hoeveelheid proteïne nodig om onze hersenen te voorzien van energie en om te voorkomen dat we spiermassa verliezen.

Aan de andere kant kan gluconeogenese ook optreden bij een teveel aan eiwitten.

Een keto dieet bestaat ongeveer uit 5% koolhydraten, 10 à 25% proteïnen en 70 à 85 g vet.

Ongeveer 10 – 25 % van onze energie zou moeten aangeleverd worden van proteïnen.

Hoe meer energie van proteïnen, hoe minder koolhydraten we kunnen eten om niet uit ketose te raken.

De beste manier om te weten of je in ketose bent, is dus door het meten van het gehalte van BHB in het bloed.

Dat kan je heel eenvoudig met een bloed ketonen metertje.
Lees meer over Nutritionele Ketose en Meten is weten – Ketonen testen.

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top