Vet – voedsel voor ons brein

keto gezonde vetten zijn voedsel voor ons brein
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Een dieet hoog in koolhydraten en bijgevolg hoge bloedsuiker, leidt tot een verminderde geheugenfunctie.

De hippocampus ( geheugencentrum in ons brein) krimpt, wat kan leiden tot Alzheimer.

Een publicatie van de Mayo Clinic in de ‘Journal of Alzheimer disease’

Een dieet rijk aan koolhydraten wordt geassocieerd met een 89% verhoogd risico voor dementie.
Een dieet hoog in vet, verkleint het risico op dementie met 44%

In een publicatie in “Lancet Neurology” stelt Dr. Deborah Barnes dat 54% van de gevallen van Alzheimer (en waarschijnlijk meer) konden voorkomen worden als deze informatie eerder aan het licht was gekomen.

Preventie is dus heel belangrijk, maar dat niet alleen.

Volgens Dr. Perlmutter kan dit degeneratieproces van onze hersencellen omgekeerd worden en kunnen we nieuwe hersencellen groeien door neurogenesis.

Gezonde vetten zijn als smeerolie voor onze hersenen.

Onze hersenen bestaan voor meer dan 60% uit vet!

20% daarvan is DHA (docosahexaeenzuur), een Omega-3 vetzuur!

Er zijn inmiddels grote studies gedaan naar de belangrijkheid van verzadigd vet waarbij ongeveer 600.000 patiënten betrokken waren.

Daaruit werd geconcludeerd dat verzadigd vet GEEN hartziekten veroorzaakt en dat wat we sinds 2 miljoen jaar geleden eten toch goed voor ons is.

Verzadigd vet is wat we aten vóór de nieuwe richtlijnen van de AHA. (1977)

Deze richtlijnen stipuleren dat we verzadigde vetten moeten vermijden, vooral deze van dierlijke oorsprong, en dat we meer ‘gezonde – cholesterolvrije’ vetten van planten zoals noten, zaden en olijven moeten consumeren.

De gezondheidsraad zegt letterlijk dat deze plantaardige vetten belangrijk zijn omdat ze 2 essentiële PUFA’s (meervoudig onverzadigde vetzuren) bevatten die het lichaam niet zelf kan aanmaken.

Het gaat hier over het essentiële omega-3 PUFA, alpha-linoleenzuur (ALA) en het essentiële omega-6 PUFA, linoleenzuur (LA)

Wat niet gezegd wordt is dat ALA en LA niet alleen in plantaardig, maar ook in dierlijk voedsel zitten. Het zou dus niet uitmaken uit welke bron je deze essentiële vetzuren haalt, maar … en er is een MAAR

ALA en LA zijn eigenlijk de voorlopers waaruit ons lichaam dan zelf EPA, DHA en ARA, de omega’s die we dus echt nodig hebben, moet maken.
En geen van deze zijn aanwezig in plantaardige voeding.
Lees meer in het artikel ‘De Strijd tussen omega-3 en omega-6’

Moedermelk bestaat voor meer dan 50% uit verzadigde vetten en daar is een goede reden toe.

De ontwikkeling van de hersenen (meer bepaald de cortex) van baby’s wordt beïnvloed door de hoeveelheid DHA (omega-3 vetzuur) in hun voeding. Een zeer interessant artikel van Dr. Georgia Ede MD in ‘Psychology today’

Sommige plantaardige voeding is zelfs hoger in verzadigd vet dat dierlijk.

Kokosolie is 90% verzadigd vet, dat is 2 x meer dan ossewit.

Varkensvet bestaat hoofdzakelijk uit het enkelvoudig ONverzadigd vetzuur(MUFA) genaamd OLEIC acid oftewel oliezuur, hetzelfde vet dus als in je olijfolie.  
Lees hierover meer in Gezonde vetten – welke kies je en hoe gebruik je ze en Goede en Slechte vetten – verzadigde, onverzadigde en transvetten.

We hebben vetten ook nodig voor onze ‘goede’ cholesterol.

Een hoger cholesterolgehalte bij oudere mensen zou het risico op dementie met 70% verminderen.

We hebben cholesterol nodig voor onze hormonen en vitamine Dmeer lees je hierover in het artikel over cholesterol

Statines verlagen cholesterol en dus ook onze hormoonproductie !

Een studie in “Archives of Internal Medicine” toont dat vrouwen die cholesterolverlagers nemen 44% meer kans hebben op diabetes Type 2 en dubbel zoveel risico lopen op Alzheimer.

Een studie van 08/08/13, gepubliceerd in “New England Journal of Medicin” toont aan dat zelfs een licht verhoogde bloedsuikerspiegel (105 – 110) het risico op dementie dramatisch doet toenemen.

Lees meer in Cholesterol en Statines

De epidemie van obesitas is ook de epidemie van Alzheimer.

Als we hier nu niets aan doen, zal het aantal patiënten tegen 2030 verdubbelen.

Komt daar ook nog bij dat de ziekte zelf ook steeds erger wordt en grote proporties aanneemt.

Dr. Stephen Cunnane – Brain Glucose and Ketone Metabolism in Alzheimer’s Disease

Bekijk zeker ook deze heel interessante lezing van Dr. Georgia Ede

bronnen – referenties – studies

  • Publication in Nature Medicine – Neurogenesis in adult human hippocampus –  Dr. Perlmutter
  • The dynamic brain – Dr. Perlmutter –PMCID: PMC6413641 – PMID: 30881234
  • Statins and Brain Health: Alzheimer’s Disease and Cerebrovascular Disease Biomarkers in Older Adults -PMCID: PMC6260813
  • Lancet neurology -The projected effect of risk factor reduction on Alzheimer’s disease prevalence – PMID: 21775213
  • Pubmed – Joining forces to prevent dementia: The International Research Network on Dementia Prevention (IRNDP) – PMID: 28899450
  • art. in psychogy today dd 31.03.19
  • Dr. Ede’s website www.diagnosisdiet.com/
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top