Vasten versus calorieën beperken

vasten versus calorieën beperken
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

De Mythe van uithongering en vertraagd metabolisme

Waarom traditionele vermageringsdiëten niet werken voor blijvend gewichtsverlies en hoe ze, in tegenstelling tot vasten, wel leiden tot een verlaagd metabolisme.

Bij de vergelijking van een traditioneel dieet met calorierestrictie en een dieet met therapeutisch vasten, komen we tot 2 totaal verschillende conclusies.

Een schoolvoorbeeld van een caloriebeperkt dieet in combinatie met intensief sporten is het programma van ‘The biggest loser’, waarin zwaarlijvige mensen onder begeleiding van een coach op een laag caloriedieet gezet worden en aangespoord worden om dagelijks urenlang te sporten. (zie onderstaande video van Dr. Fung)

Deze mensen verliezen (met heel veel moeite en inspanning) inderdaad een enorm aantal kilo’s en de resultaten die we op het beeldscherm te zien kregen zijn spectaculair.

Wat we echter niet te zien krijgen is het resultaat wanneer deze mensen terug ‘normaal’ of een normaal aantal calorieën gingen eten.

Studies tonen aan dat bij het merendeel de kilo’s er gewoon terug aankwamen en sommigen werden zelfs zwaarder dan voorheen.

Het probleem zit hem in een vertraagd metabolisme.

(tot wel 700 cal / dag minder)

Maar dit weten we eigenlijk al sinds 1915 en toch is dit nog steeds de ‘traditionele’ dieetmethode.

Een ander voorbeeld is bariatrische chirurgie.
(maagverkleining of maagring)

Mensen die zo’n operatie ondergaan kunnen tot meerdere weken niet eten en in tegenstelling tot een klassiek dieet stelt men hier geen vertraging van het metabolisme vast maar net het tegenovergestelde.

RMR (resting metabilic rate) gaat terug omhoog.
Hier zien we dus een stijging.

Vasten is niet hetzelfde als jezelf uithongeren.

Ons lichaam gaat in uithongeringsmodus wanneer we calorieën gaan beperken.

Er is dan niet genoeg energie (calorie) inname, dus ons lichaam zal dit proberen te compenseren door ons metabolisme te vertragen en zo de energie (calorie) uitgave te beperken.

Dat is ook de reden dat mensen die calorie beperkt dieet volgen zich vaak futloos en moe voelen.

Bij vasten gebeurt er iets heel anders ! 

Studies tonen aan dat tijdens het vasten, ons lichaam reageert door de energie uitgave in rust op te drijven en ons metabolisme te versnellen.

Waarom zou ons lichaam dit doen?

Het heeft energie nodig om te gaan ‘jagen’ naar eten. Dat kunnen we niet als we geen energie genoeg hebben, dus ons lichaam spreekt ons vetreserve aan voor energie.

Ook de hoeveelheid zuurstof die we kunnen metaboliseren stijgt, dus hebben we meer energie en meer capaciteit om te bewegen. (jagen naar voedsel)

Tijdens periodes van vasten, daalt het insulinegehalte is ons bloed en gaan onze hormonen de hoogte in. Dit voorziet ons lichaam van de middelen om vet te verbranden.

Waarom gebeurt dit?
  • Ons lichaam verbrandt nu vet voor energie en daar is een hele voorraad van.
    Lees er meer over in Suikerverbrander versus vetverbrander
  • Adrenaline (het vlucht of vecht hormoon) stijgt en zorgt zo voor een extra boost om onze energie uitgave hoog te houden, want dat is wat we nodig hebben om te overleven.

website The Fasting Method en video’s van Dr. Fung en Q&A op de site van Diet Docter en  Virta Health

Boeken – The complete guide to fasting en The longevity solution

the complete guide to fasting
the longevity solution

referentie
Metabolic slowing with massive weight loss despite preservation of fat-free mass. J Clin Endocrinol Metab. 2012 Jul;97(7):2489-96. doi: 10.1210/jc.2012-1444. Epub 2012 Apr 24 -PMCID: PMC3387402 

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top