The Fat Adapted Athlete – Keto voor duursporters en topatleten

The Fat Adapted Athlete runs on ketones
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp
Keto voor duursporters en topatleten.

Op 8 mei deed ultraloper Michael McKnight het ondenkbare: hij liep 100 mijl in slechts 18 uur en 40 minuten en dat zonder enige vorm van calorie-inname gedurende de hele run.

Volgens McKnight was dit eigenlijk niet ondenkbaar en zelfs niet zo uitdagend. Hij vond het naar eigen zeggen ‘best aangenaam’.

Om dit te begrijpen moet er uiteraard ook gekeken worden naar wat er aan deze prestatie voorafging. En volgens McKnight waren het jaren van fysieke en mentale training.

In 2012 kreeg McKnight een ski-ongeluk. De gevolgen hiervan waren twee staven langs zijn ruggengraat en negen schroeven in zijn wervels.

Hij kreeg te horen dat elke fysieke activiteit, laat staan hardlopen,  voor hem tot het verleden behoren.

McKnight zou zich hier niet bij neerleggen en wou iedereen en vooral zichzelf ongelijk bewijzen.

Hij begon te trainen en deel te nemen aan 10K-races en halve marathons. Snel nadien volgden de eerste ultralopen van 50 – 100 tot zelfs 200 miles.

Hij begon records te winnen en te verbreken en bleef zijn fysieke grenzen verleggen.

Maar zelfs met al deze successen, was er één ding waarvan hij voelde dat het hem ervan weerhield hogere doelen te bereiken: zijn dieet.

Bij de meeste van zijn races had hij verteringsproblemen.

Hij probeerde tal van supplementen en andere voeding, maar niets leek echt te werken.

Hij was ook zwaarder dan de meeste andere lopers en droeg dus ook dat extra gewicht mee.

Hij had al wel gehoord van het Keto dieet en fat-adapted atleten en besloot 3 jaar geleden om het zelf te proberen.

De prestaties van McKnight spreken zich voor zich.

Lees het volledige (originele) artikel op Kogalla.com

Dit bewijst dat het Keto dieet veel meer is dan een ‘ gewichtsverlies ‘ dieet en hoe belangrijk het is om een plan te hebben en voor jezelf een dagvaarding op te maken en je SMART doel te stellen. Iets waar tijdens de coaching ook aandacht aan wordt besteed.

Er zijn heel wat atleten, hetzij amateur, hetzij professioneel, die eens ze Keto-adapted zijn zeggen nooit meer terug te willen naar hun ‘oude’ met koolhydraat overladen dieet, niet alleen omdat ze geen last meer hebben van ‘ de man met de hamer’ maar ook omdat ze gewoon beter presteren en recupereren. Hun vetmassa vermindert en maakt plaatst voor spieropbouw. lees er meer over in Keto en Sport – Suikerverbrander versus Vetverbrander en Keto en Sport – vetverbranding

Zo ken ik meerdere semi-professionele atleten (ik vind dit voor deze mensen een betere term dan amateur of liefhebber) die super prestaties neerzetten, zelfs in een relatief korte tijd na het starten van een ketogeen/low-carb dieet en zelfs al starten ze op latere leeftijd.

Eén van deze mensen met wie ik regelmatig contact houd is Dirk Van De Heyning. Sommigen zullen zijn naam wel al zien passeren hebben in (Keto) facebook groepen. Dirk schakelde in 2019, op 57 jarige leeftijd over van een traditioneel koolhydraatrijk dieet naar een Ketogeen dieet. Hij is een toonbeeld van wat er met Keto kan bereikt worden en een voorbeeld voor velen.

Lees zijn getuigenis in het interview op de site.

Keto sport coaching

Ben jij een (top)sporter en wil je het beste uit jezelf halen met het ketogeen dieet, dan werk ik graag met jou samen een plan op maat uit om je prestaties te optimaliseren en tot een hoger niveau te tillen!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

darm microbioom gezondheidsindex

Darm Microbioom Gezondheidsindex

Darmbacteriën en gezondheid. Wordt een stoelgang onderzoek binnenkort routine controle? Onderzoekers ontwikkelen de microbioom gezondheidsindex die bepaalt hoe gezond jouw darmflora is en hoe dit invloed kan hebben op het al dan niet ontwikkelen van ziektes

Lees meer >

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top