Nutritionele Ketose – De Keto Griep en Keto adaptation

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Wanneer de inname van koolhydraten zodanig beperkt wordt, zoals bij Keto, heeft ons lichaam een natuurlijke en snel beschikbare optie, nl

NUTRITIONELE KETOSE


Nutritionele ketose is een natuurlijke metabole staat waarbij ons lichaam zich aangepast heeft om van vet zijn primaire energiebron te maken in plaats van koolhydraten.

Onze lever kan dit vet omzetten in vetzuren, meer bepaald ketonen, die ons lichaam dan kan verbranden voor energie.
Vandaar ook de naam van het dieet.

Dat vet zal (indien iemand gewicht/vet wil verliezen) deels komen uit opgeslagen vetreserves van het lichaam, het andere deel komt van vetten in de voeding.

Dit maakt het dieet ook zo effectief voor gewichtsverlies.

Maar gewichtsverlies is niet het enige voordeel van Keto.

Mentale helderheid, verminderde inflammatie en meer energie zijn slechts een paar van de vele andere voordelen. 
lees meer in ‘Keto, veel meer dan gewichtsverlies’

Deze aanpassing gebeurt echter niet van vandaag op morgen en kan enkele ‘nevenwerkingen’ met zich meebrengen.

Wie overschakelt naar een ketogeen dieet en de keto levensstijl moet zijn lichaam dan ook de tijd geven om deze overstap te maken.

Hoe weet ik of ik in ketose ben?


Afhankelijk van de mate waarin koolhydraten beperkt worden en hoe het met je metabolisme gesteld is, varieert dit normaal gezien van enkele dagen tot een paar weken.

Eens deze aanpassingsperiode voorbij is, is je lichaam overgeschakeld op vet als primaire brandstof en ben je fat-adapted.

Dit betekent echter niet dat je ook keto-adapted bent.

Eén van de eerste tekenen dat je lichaam ketonen produceert, zijn een droge mond en een ‘fruitige’ adem.

Tijdens deze aanpassingsperiode kan je ook last krijgen van de zogenaamde ‘keto griep’.

Dit is geen echte griep, maar wordt zo genoemd omdat je gelijkaardige symptomen kunt ervaren zoals:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Snel geïrriteerd zijn
Waarom gebeurt dit?


De hoofdredenen van de keto ‘griep’ is een gebrek aan elektrolyten, voornamelijk natrium (zout), maar ook magnesium en kalium.

Elektrolyten zijn bepaalde nutriënten of chemicaliën in het lichaam die belangrijke functies uitoefenen, waaronder stimuleren van spieren en zenuwen, het onderhouden van de cellulaire functies, het regelen van de hartslag, enz…

In de startfase van het dieet verliest het lichaam veel water.
Het consumeren van geraffineerde koolhydraten (granen, suikers, …) en bewerkte voeding die vaak vol zout zit, zorgt ervoor dat ons lichaam veel vocht vasthoudt.

Wanneer we deze koolhydraten gaan beperken, zal het teveel aan vocht dat ons lichaam hierdoor vasthield, uitgescheiden worden.

Het is dus belangrijk om voldoende water te drinken en dehydratatie te voorkomen.

Ook door het eten van meer ‘onbewerkte’ voeding, zal de zoutinname sowieso minder zijn en is het raadzaam om extra zout toe te voegen.

Extra magnesiuminname kan spierkrampen voorkomen en zorgt voor een ontspannen nachtrust.

Kalium is een andere belangrijke en werkt samen met natrium.

Tips om je elektrolyten in balans te houden


# Drink voldoende water en voeg er wat zout aan toe

# Kruid je eten rijkelijk met een kwalitatief zout zoals Keltisch Zeezout of Himalaya zout

# Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium, zoals avocado’s en spinazie

# Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, zoals artisjokken, vis, noten, spinazie, …

# Zelfgemaakte bottenbouillon is een aanrader

keto zelfgemaakte bottenbouillon

Testen of je in ketose bent


Je kan ook  testen of in je ketose bent door middel van urine strips, een ademtest of een bloedtest met een ketonenmeter.

Ook kunnen de waarden variëren al naar gelang de periode dat iemand in ketose is omdat het lichaam steeds efficiënter wordt in het gebruik van vet en ketonen als brandstof.

Een bloedtest met een ketonenmeter is veruit de betrouwbaarste manier en toont het gehalte aan BHB (beta-hydroxybutyrate) in het bloed.

BHB is één van de, zij het niet het belangrijkste, ketonenlichaampje waaraan de vele voordelen ook worden toegeschreven.

Een ketonenmeter kan je vrij goedkoop vinden, alleen zijn de teststrips vaak heel duur.

Ik heb persoonlijk een Freestyle Precision Neo van Abott waarmee je bloedsuiker en bloedketonen kan meten.

freestyle precision neo lite bloed ketonen en glucose meter
Aangezien de teststrips voor ketonen zo duur zijn, koop ik deze meestal via Ebay in grootverpakking.

Ze zijn dan veel voordeliger.

Een ander toestel is de KetoMojo, waarvan de teststrips wel goedkoper zijn, maar volgens sommigen is deze iets minder accuraat. Ik kan me daarover niet uitspreken, want ik hem hem nog niet getest. Misschien doe ik dat in de toekomst wel eens, zo’n test van verschillende ketonenmeters.

Keto mojo bloed ketonen meter

Heb je dit nu echt allemaal nodig?


Als je geen gezondheidsproblemen hebt en je wil gewoon je levensstijl preventief aanpakken of enkele kilo’s verliezen, dan zou ik zeggen, neen.

Maar het is wel erg handig om te controleren hoe je lichaam reageert op bepaalde voeding en in bepaalde omstandigheden.

De ene persoon is de andere niet en jouw lichaam kan heel anders reageren dan dat van je vriend of vriendin.

Urinestrips of een ademtester zijn volgens mij weggegooid geld.

De urinestrips werken wel in de beginfase van het dieet, omdat het lichaam dan nog niet efficiënt kan omgaan met ketonen.
Naarmate je lichaam er meer en meer aangewend wordt, zal het ook veel beter met ketonen kunnen omgaan en deze gaan gebruiken voor energie.

Dit wil zeggen dat er dus minder ketonen in de urine zullen terechtkomen en je dus verkeerdelijk zou kunnen interpreteren dat je niet in ketose bent.

Een ademtester is dan al een iets betere methode, maar ook hier is een negatieve zijde aan.

Zo’n tester meet het ‘aceton’gehalte in de uitgeademde lucht.

Aceton is een bijproduct dat door het lichaam niet als energie kan worden gebruikt, maar als een soort van ‘waste’ wordt uitgeademd.

Je weet dan wel dat je lichaam ketonen aanmaakt, maar je weet niet hoeveel resulteert in BHB (Beta-hydroxyboterzuur) en dat is nu net wat je wel wil weten.

De prijzen voor een goede ademtester zijn ook niet min.
Je hebt dan wel geen teststrips nodig, maar ze gaan ook niet oneindig mee en voor een kwalitatieve meter betaal je al gauw meer dan 200€.

Waarom ik een bloedketonen meter aanraad?


De toestelletjes zijn op zich absoluut niet duur.

De Keto-Mojo kost +/- 60 € en de prijs per strip is +/- 1 €.

Voor de Freestyle van Abott betaal je slechts+/- 25€ , maar de prijs per teststrip (voor ketonen) varieert van 3 tot maar liefst 8€.

Op Ebay vind je ze echter voor zo’n 1€ per stuk, dus dat valt dan wel goed mee.

Een ander voordeel van zo’n meter is dat je ook je bloedglucose kan meten en die teststrips zijn wel heel goedkoop.

Nog een voordeel is dat je hem oneindig kan blijven gebruiken of tot de batterij leeg is 😉  dan moet je die uiteraard vervangen.

Conclusie :

Een bloedketonen meter is niet de goedkoopste, maar wel de beste manier om te meten en

METEN IS WETEN!


Lees hier meer over de bloedketonen waarden en de veiligheid van nutritionele ketose 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Sofie

Sofie

Laat een bericht achter

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top