Keto – veel meer dan gewichtsverlies

De vele voordelen van keto
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

De vele voordelen van Keto

Denk je dat Keto alleen maar weer zo’n ‘vermagerings’ dieet is?  Dan denk je verkeerd. Er zijn heel wat andere voordelen die een Keto ‘voedingsplan’ of levensstijl kan bieden, zoals:

  • het terugdraaien of omkeren van diabetes type2, obesitas en metabool syndroom
  • het onder controle krijgen van bloedglucose bij diabetes type 1
  • een beter geheugen en cognitieve functie, mentale helderheid, minder migraine
  • onder controle krijgen van (moeilijk te behandelen) epilepsie
  • preventie van kanker en ondersteuning van kankertherapie
  • voorkomen van hartzieken door verlaging hoge bloeddruk en verbeteren cholesterolwaarden
  • verminderen van chronische aandoeningen/ontstekingen in het lichaam
  • verbeterde huidconditie, minder acné, psoriasis, …
  • betere slaap, meer energie, beter zicht
  • voorkomen van nierziekten en jicht, minder kans op galstenen
  • betere spijsvertering en vermindering van problemen zoals brandend maagzuur, spastische darm, enz…
  • herstellen hormoonhuishouding en daarmee de vruchtbaarheid, helpt bij PCOS
  • betere (sport) prestaties en spieropbouw
  • …..

Er zijn inmiddels ook studies over het inzetten van het keto dieet of suppletie met ketonen bij de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Ook bij autisme en ADHD zou het keto dieet mogelijkheden bieden.

Verder onderzoek wordt ook gedaan naar de mogelijkheden van keto bij de ziekte van Crohn, MS, ALS, …

Deze lijst wordt dus vast en zeker verder aangevuld naarmate er meer onderzoek wordt gedaan en we meer en meer inzicht krijgen in de werking van ketonen in ons lichaam.

Vooraleer we dieper ingaan op de vele voordelen, wil ik graag benadrukken dat het belangrijk is om eerst je arts te raadplegen als je gezondheidsproblemen hebt of medicatie neemt.

Iedere persoon is uniek en alhoewel het dieet heel veel (potentiële) voordelen biedt, kan het voor jou misschien niet geschikt zijn.

Hieronder geef ik een korte beschrijving van de voordelen die ik aparte artikels verder zal bespreken.

Ik begin uiteraard met dat waar veel mensen het ‘dieet’ mee associëren.

# Gewichtsverlies door vetverbranding

De meeste mensen starten met Keto omdat ze gewicht willen verliezen en dus voornamelijk lichaamsvet. Het keto dieet is een effectieve tool om gewicht te verliezen omdat het erop gericht is om (lichaams)vet te gebruiken als energiebron. Wie een standaard dieet volgt, haalt het overgrote deel van zijn energie uit koolhydraten (suikers en zetmeel). Door het voldoende beperken van koolhydraten, zal ons lichaam genoodzaakt zijn om over te schakelen op een andere, verkieslijke, energiebron, nl. vetten. Dit kan vet zijn uit onze voeding, maar ook lichaamsvet. Dit lichaamsvet zal en kan ook door ons lichaam NIET worden aangesproken zolang de bloedglucose en dus ook insuline hoog is. Wanneer we koolhydraten zodanig beperken dat ons bloedsuiker stabiel blijft en er geen insulinepieken zijn, heeft ons lichaam toegang tot onze vetcellen en kan het hieruit energie halen. Je lichaam wordt dus als het ware een vetverbrandingsmachine! lees meer

# Eén van de belangrijkste voordelen is het terugdraaien of omkeren van diabetes type 2, obesitas en metabool syndroom.

Er zijn ondertussen honderden publicaties van onderzoeken over ketose, het ketogeen dieet of het low-carb dieet en de relatie met diabetes en obesitas. Het is inmiddels overduidelijk dat het keto dieet een zeer doeltreffende tool is in de strijd tegen obesitas, diabetes type 2 en zelfs bij diabetes type 1 kan het dieet hulp bieden. Onder meer door het onder controle krijgen en houden van de bloedsuikerspiegel en insuline. Het dieet werd inmiddels ook door de diabetesassociatie als (ondersteunende) behandeling aanvaard.

Maar ook volgende voordelen worden aan het keto dieet toegeschreven:

# Beter geheugen en cognitieve functie, mentale helderheid en het verminderen van aanvallen of beter onder controle krijgen van epilepsie, minder migraine.

Het keto dieet werd in de jaren 1920 voor het eerst gebruikt in de Mayo Clinic voor de behandeling van kinderen met epilepsie. lees meer.
Hoewel het exacte mechanisme nog steeds niet helemaal achterhaald is, geloven onderzoekers dat het te maken heeft met de toegenomen stabiliteit van neuronen en opwaartse regulatie van hersen-mitochondria en mitochondriale enzymen. (mitochondria zijn de energiefabriekjes in onze cellen)

Naar aanleiding hiervan wordt er steeds meer en meer aandacht geschonken aan de mogelijkheden van het dieet bij de ziekte van Alzheimer.

Wetenschappers hebben een toegenomen cognitie en verbeterd geheugen ontdekt en een groeiend aantal onderzoeken toont verbetering in alle stadia van dementie. Ook bij de ziekte van Parkinson zou ketose effectief zijn.

# Preventie van kanker en ondersteuning bij kankertherapie

Er zijn inmiddels onderzoeken die aantonen dat kankercellen, in tegenstelling tot gezonde weefsel, niet in staat zijn om ketonen effectief te gebruiken voor energie.
Uit het onderzoek van Otto Warburg, waarvoor hij in 1931 de Nobelprijs ontving, is gebleken dat kankercellen enkel kunnen overleven op glucose. Suiker is dus hun enige energiebron.
De mitochondria in de kankercellen hebben niet het vermogen om energie te metaboliseren langs de natuurlijke wegen. Ze zijn daarom enorm bevoordeeld wanneer glucose makkelijk beschikbaar is.
Let wel dat het Keto dieet geen vervangende therapie is, maar dat het vooral in de preventie en als ondersteuning van en in combinatie met de ‘traditionele’ behandeling mogelijkheden kan bieden.

Negeer dus nooit het advies van je arts, maar het kan nuttig zijn om het keto dieet of suppletie met ketonen te bespreken. lees meer

# Preventie van hartziekten (lagere bloeddruk, lagere triglyceriden, betere cholesterolwaarden)

Gerelateerd aan het laag en stabiel houden van de bloedsuiker, helpt het ketogeen dieet om de bloeddruk onder controle te houden en wordt in de meeste gevallen een verlaging van de triglyceriden waargenomen en een verhoging van de HDL (goede cholesterol).
Het lijkt misschien tegenstrijdig dat het eten van meer vet de triglyceriden verlaagt, toch blijkt dat het consumeren van overtollige koolhydraten (en zeker fructose) de belangrijkste oorzaak van hogere triglyceriden. lees meer

# Verminderen van ontstekingen in het lichaam (acné, artritis, eczeem, psoriasis, IBS, pijn, …)

Het ketogeen dieet is anti-infammatoir, m.a.w. het werkt ontstekingsremmend, zo ontdekten onderzoekers. Het gaat hier dan in hoofdzaak om BHB (betahydroxybutyrate), één van de belangrijkste ketonenlichaampjes die we kunnen aanmaken. lees meer

# Betere slaap en meer energie

Het Keto dieet zorgt voor een stabiele bloedsuiker en minder energiedipjes’ of ‘suikerdipjes’. Wanneer het lichaam vet gebruikt als brandstof, heeft het immers altijd een grote voorraad beschikbaar. Mensen voelen zich fitter ondanks het feit dat er gerapporteerd wordt dat ze vaak minder ‘uurtjes’ slapen.
Het Keto dieet zou er dus enerzijds voor zorgen dat je minder slaapt en toch meer energie hebt gedurende de dag. Dit komt eigenlijk omdat het Keto dieet resulteert in een beter slaappatroon. Onderzoek toont aan dat Ketose zorgt voor betere slaapkwaliteit. Ons lichaam zou sneller door de ‘eerste fases van slaap’ gaan waardoor we ook sneller in de fase van ‘diepe slaap’ komen. Dit leidt tot een betere nachtrust en heeft een positieve invloed op onze algehele gezondheid.

Maar er is meer, want heel wat mensen lijden aan OSA (obstructieve slaap apneu). Meer dan 80% van zwaarlijvige mensen met diabetes type 2 hebben last van OSA. Het is dan ook logisch dat het gewichtsverlies dat het keto dieet met zich meebrengt, kan zorgen voor een enorme verbetering.

# Voorkomen van nierziekten en jicht door het onder controle houden van de urinezuurspiegel

De meest voorkomende oorzaak van nierstenen en jicht is een verhoogd urinezuur-, calcium-, oxalaat- en fosforgehalte als gevolg van een complexe combinatie van ‘slechte’ genen, uitdroging, zwaarlijvigheid, suikerconsumptie (vooral fructose) en het vaak eten en drinken van voeding rijk aan purine en alcohol.
In de beginfase van het keto dieet wordt vaak een tijdelijke stijging van de urinezuurspiegel waargenomen, vooral bij mensen die niet genoeg water drinken en zo gedehydrateerd raken. Na verloop van tijd, wanneer je lichaam aan het dieet gewend is ( meestal na 4 – 6 weken), dalen de waarden en komen ze tot normaal niveau.

# Verbeteren van maag- en darmgezondheid, zoals verminderen van brandend maagzuur, reflux, minder risico op galstenen, minder last van opgeblazen gevoel en winderigheid, betere spijsvertering.

We weten dat graan en afgeleide producten, groenten uit de nachtschade familie zoals aardappelen en tomaten en voeding die (veel) suiker bevat de kans op reflux en brandend maagzuur vergroten.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het eten van koolhydraatarme voeding deze symptomen verbetert en de oorzaak van de ontsteking, bacteriële problemen en auto-immuunreacties daadwerkelijk aanpakt.
Het keto dieet heeft een duidelijke impact op onze darmflora en dit kan zeer snel gaan. Dr. Eric Westman beschrijft uitgebreid hoe een groot aantal problemen aanzienlijk worden verminderd of verdwijnen als gevolg van de verbetering van het microbioom in onze darmen door koolhydraatarme voeding.  Lees meer

Onderzoek toont aan dat koolhydraten één van de belangrijkste oorzaken is van galstenen. Het lijkt misschien contradictorisch, maar het eten van voldoende ‘gezonde’ vetten en het beperkten van koolhydraten, ondersteunt de werking van de galblaas en voorkomt galstenen.

# Bestrijdt een breed scala aan neurologische en metabolische ziekten

Onderzoeken tonen aan dat het keto dieet hulp kan bieden bij verschillende neurologische aandoeningen, waaronder Parkinson, Alzheimer, maar ook voor mensen met MS zou het keto dieet hulp kunnen bieden. Verder onderzoek is nodig, maar het ziet er veelbelovend uit.

Dit komt omdat ketonen onze zenuwcellen beschermen en de werking van verouderde zenuwcellen in stand houden. Ze helpen tevens met het herstellen van beschadigde zenuwcellen en zenuwbanen. Er zijn tal van wetenschappelijke studies die dit aantonen. hierover meer in een later artikel

# Betere hormoonhuishouding en verhoogde vruchtbaarheid.

Er is inmiddels uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van het keto dieet op de vruchtbaarheid en het ziet er veelbelovend uit. Studies tonen ook aan dat vrouwen met PCOS (Polysystic ovarian syndroom) veel baat kunnen hebben door het eten van een keto dieet.
Symptomen zoals onregelmatige of langdurige menstruatie, acne en obesitas worden verminderd of verdwijnen. Er zijn heel wat positieve verhalen van vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen die overgeschakeld zijn naar een koolhydraatarm, ketogeen dieet.

# Bescherming van de ogen (stabieler zicht, minder risico op cataract)

Het is algemeen bekend dat diabetes en een hoge bloedsuikerspiegel een negatief effect hebben op het gezichtsvermogen en leiden tot een verhoogd risico op cataract en retinopathie, wat uiteindelijk kan leiden tot blindheid.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het laag houden van de bloedsuikerspiegel ook de gezondheid van onze ogen ten goede komt.

# Betere (sport)prestaties, groter uithoudingsvermogen en meer spieropbouw

Het is inmiddels aangetoond dat BHB (betahydroxybutyrate), één van de belangrijkste ketonenlichaampjes, onze spieren beschermt tegen afbraak en er dus onrechtstreeks zorgt voor betere spieropbouw (groei). Er is heel wat anekdotisch bewijs, ook in de wereld van de bodybuilders schaart er zich een hele groep achter het keto dieet voor een betere spieropbouw en minder lichaamsvet. Neem maar eens een kijkje op de website van Ketogains. www.ketogains.com

Uiteraard is het werk van Dr. Stephen Phinney en Dr. Jeff Volek, pioniers in het vakgebied, uitgebreid te lezen in hun boek ‘The art and science of Low Carbohydrate Performance’ en gepubliceerde artikels over het ketogeen dieet voor ultra-endurance atleten. lees meer

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top