KETO – ingrediënten en voedingslabels lezen

labels lezen
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter
Voedingslabels en ingrediëntenlijsten

Raak jij er wijs uit? En hoe beoordeel je een product?

Hier alvast enkele basiszaken waar je rekening moet mee houden

#1 Check de ingrediëntenlijst

In deze lijst staat in principe alles wat in het product zit, al zijn er uitzonderingen.

De ingrediënten staan altijd opgesomd volgens inhoud. Dit wil zeggen, wat eerst staat zit er het meest in.

# 2 Laat je niet misleiden door opschriften en claims

Soms zie je in koeien van letters ‘suikervrij’ of ‘minder dan …’ of ‘ slechts 1 gram KH’

Dit is een truc die gebruikt wordt om het product aan te smeren

Dit zegt niets over welke soort suikers het gaat of over de andere ingrediënten

Het is niet omdat er geen ’tafelsuiker’ inzit dat het daarom ook goed is.

Suikervervangers worden ook vaak niet meegeteld en geloof me, het zijn meestal niet de gezondste die je in de ingrediëntenlijst terugvindt.

Lees meer over zoetstoffen en keto

#3 Kijk goed of de waarden per portie of per 100 gram zijn

Sommige voedingslabels tonen beide, sommige enkel per portie!

Dit maakt uiteraard een groot verschil en je zou wel eens misleid kunnen zijn.

# 4 De notatie en het verschil tussen de Amerikaanse en Europese voedingslabels

Al zien ze er op het eerste zicht misschien hetzelfde uit, er is wel degelijk een verschil.

En nog niet zo’n onbelangrijk verschil.

De Amerikaanse voedingswaarde labels tonen de totale koolhydraten, de Europese tonen de netto koolhydraten.

Bij de Amerikaanse labels zijn de voedingsvezels dus meegeteld in het aangegeven aantal koolhydraten.

Bij de Europese labels staan die vezels apart vermeld en moet je ze dus bij de aangegeven koolhydraten optellen om de totale koolhydraten te bekomen.

Een extra opmerking omtrent de labelwetgeving ! In België is het niet verplicht om de vezels te vermelden op het etiket tenzij er een claim als ‘vezelrijk’ vermeld staat! M.a.w. als ze er niet op vermeld staan, wil dat niet zeggen dat ze er niet inzitten!

Hetzelfde met suikeralcoholen e.a. zoetstoffen. Let dus extra op!

# 5 Controleer ook regelmatig opnieuw de ingrediënten en voedingswaarde van producten die je gewend bent van te kopen.

Producenten of fabrikanten durven hun ingrediënten wel eens te veranderen zonder daar melding van te maken.

Ga er dus niet zomaar van uit dat eens je een goed product gevonden hebt, dit ook altijd zo zal blijven.

De concurrentie en het winstbejag van de grote bedrijven (soms ook van de kleine) zorgt ervoor dat ze vaak op zoek gaan naar de meest goedkope ingrediënten zodat hun product nog meer kan opbrengen.

Blijf dus steeds op je hoede!

Check de voorraadlijst en producten die ik aanbeveel in Coach Sofie’s Keto Keuken Voorraadlijst

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top