Insulinerespons – gevoelig – resistent – deficiënt

insuline resistentie deel 2 insuline respons gevoelig resistent of deficiënt
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Hyperinsulinemie
insulinesensitief, insulineresistent of
insulinedeficiënt?

Insulineresistentie Deel 2

Insulinerespons

Er zijn mensen, al zijn het er weinig, die heel gevoelig zijn voor insuline.

Wanneer deze mensen een maaltijd hoog in koolhydraten eten en als gevolg daarvan hun bloedsuikers stijgt, kunnen ze met slechts een kleine secretie van insuline hun bloedsuiker heel snel naar het normale niveau terugbrengen.

Ze hebben dus een hoge koolhydraattolerantie en zijn dus insuline gevoelig.

Het probleem is dat dit slechts voor een heel klein percentage ook zo blijft.

De koolhydraattolerantie verschilt van persoon tot persoon. Voor de ene kan dit 50 gram koolhydraten per dag zijn, voor de andere slechts 20 gram, sommige, al zijn het er weinig, doen het goed met 100 of zelfs 150 gram koolhydraten.

Voor de meeste mensen daalt deze gevoeligheid met de tijd ingevolge de koolhydraten die ze eten en de reactie van het lichaam op de verhoogde bloedsuiker.

Insuline is de sleutel die de deur naar de cel opent zodat glucose in de cel binnen kan.

de sleutelrol van insuline

Hoe meer deze sleutel gebruikt wordt, hoe minder goed hij in het slot past, dus zijn er steeds meer en grotere sleutels (hoeveelheden insuline) nodig.

Dit is het geval bij iemand met diabetes type 2 of prediabetes.

Door het defect dat ontstaan is aan het sleutelmechanisme,  is het heel moeilijk om die bloedsuiker naar beneden te krijgen, dus moet het lichaam veel meer nieuwe sleutels inzetten om de toegangsdeur naar de cel te openen en de opname van glucose mogelijk te maken.

Deze mensen hebben een lage koolhydraattolerantie of beter gezegd koolhydraatintolerantie en zijn dus insulineresistent.

Daar waar koolhydraat tolerante personen een bepaalde hoeveelheid insuline nodig hebben om hun bloedsuiker tot het normaal niveau te brengen, heeft iemand met diabetes type 2 of pre-diabetes voor eenzelfde hoeveelheid koolhydraten veel meer insuline nodig om zijn bloedsuiker te normaliseren.

Deze constante hoge insulinespiegel noemt men hyperinsulinemie.

Bij deze mensen wordt in eerste instantie nog een (redelijk) normaal bloedsuikerspiegel waargenomen, maar de gevaarlijk hoge insuline is het enige dat de glucosespiegel binnen een gezond bereik houdt.

Echter wanneer deze situatie van hyperinsulinemie blijft aanhouden en de pancreas dus constant meer en meer insuline moet produceren, raken de insuline producerende bètacellen uitgeput (versleten) en zullen ze steeds minder in staat zijn om (voldoende) insuline te produceren.

Ze worden dus insuline deficiënt.

In deze fase van Diabetes Type 2 moet de patiënt dan ook insuline beginnen inspuiten.

insulineresistentie en diabetes type 2 grafiek

Hoe weet je nu of je insuline gevoelig, insuline resistent of insuline deficiënt bent?

Wanneer insuline uit balans raakt, kunnen ook andere hormonen uit balans raken.

Daarom kunnen veel klachten een signaal van insulineresistentie zijn, waaronder :

  • Makkelijk gewicht bijkomen en moeilijk afvallen – overgewicht
  • Vermoeidheid, gebrek aan energie en ‘suikerdips’ na maaltijden met koolhydraten
  • Extra vetopslag in de buikstreek
  • Droge mond en vaak dorst
  • Donkere huidvlekken vooral rond de oksels
  • Gewrichtsklachten en ontstekingen
  • Neerslachtigheid, stemmingswisselingen
  • Sterke drang naar zoetigheid of suikerverslaving
  • Geen tussendoortjes of maaltijden kunnen overslaan (prikkelbaar, ongeduldig en moe worden) wat ze noemen ‘hangry’
  • Hongergevoel, ook bij voldoende energieopname
symptomen van insulineresistentie infographic tekst

Als je meerdere van deze symptomen ervaart is het verstandig om je insulinegevoeligheid te laten testen. Hoe je dat kan doen, lees je in insulineresistentie deel 3.

Lees ook de andere artikels uit de insulineresistentie reeks
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top