Het zijn de hormonen! Deel 3 – hormonen en slaap

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Cortisol en ons bioritme.

In de ochtend wordt ons lichaam wakker met een mengeling van groeihormonen, cortisol en adrenaline om ons aan de gang te krijgen.

Slaapproblemen zorgen ervoor dat je lichaam voor langere periodes cortisol zal produceren.

Slechte slaap verstoort ook de productie van het hormoon leptine, waardoor je je minder snel voldaan voelt als je eet.

Te weinig slaap zorgt voor een verhoogde productie van het hormoon ghreline, waardoor je meer honger krijgt en je dus meer eet.

Dit onevenwicht draagt bij tot gewichtstoename.

Te weinig slaap beïnvloedt ook je beoordelingsmogelijkheid, wat leidt tot het eten van verkeerde voeding.

Stress en gebrek aan slaap leiden tot snacken, wat het insulinegehalte hoog houdt.

Hoe meer je eet en hoe minder tijd je je lichaam geeft om dat eten te verteren, hoe groter de kans dat je insulineresistentie ontwikkelt.

Te weinig slaap kan je ook prikkelbaarder of neerslachtig maken, wat dan weer leidt tot emotioneel eten


 

Hormonen en vertering

Een dieet hoog in koolhydraten, verandert de samenstelling van onze darmflora, veroorzaakt ontstekingsreacties, lekkende darm en vetopslag rond de lever (visceraal vet), resulterende in obesitas. Ons spijsverteringsstelsel produceert ook hormonen, nl. incretines, die de afscheiding van insuline verhogen om te helpen met de vertering.

Hoe meer je eet, hoe meer insuline er zal afgescheiden worden.

Al deze negatieve effecten van slecht metabolisme van deze hormonen veroorzaken een vicieuze neerwaartse spiraal van overgewicht, slechte slaap, ongecontroleerde honger, verminderde interesse in seks, loomheid die dan op zich weer leidt tot geen zin om te bewegen of te sporten, maar ook bijkomende gezondheidsproblemen waaronder, gewrichtspijn, hoge bloeddruk, diabetes, hartziekten, enz…


 

HERSTEL DE BALANS

  • Pak je eetgewoontes aan en focus op wat je eet
  • Probeer stress te verminderen: meditatie, yoga, wandeling in de natuur
  • Maak tijd voor jezelf
  • Focus op je relatie met geliefden
  • Wordt lid van Ketocoachingbelgium, volg me op facebook en instagram, zoek een nieuwe hobby
  • Verbreed je kennis
  • Doe waar je gelukkig van wordt
  • Doe iets creatief
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top