Het zijn de hormonen! Deel 2 – hormonen en stress

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Onze HORMONEN zijn uitdragers van signalen en boodschappen

STRESS

Fight or flight

Wanneer we gestresseerd zijn, produceert ons lichaam hoge dosissen hormonen, met name cortisol, adrenaline en endorfines.

In onze vroegere voedsel-verzamelaar dagen, waren deze hormonen noodzakelijk om ons een boost te geven wanneer we in gevaar waren.

Zowel cortisol als adrenaline beïnvloeden vetafzetting.

In de huidige moderne tijd, kennen we deze gevaren als dusdanig niet, dus is het onwaarschijnlijk dat we dit gaan ‘verbranden’ (gebruiken als energie om te vechten of te vluchten)

Hoge gehaltes van cortisol verhogen insuline en als we dus geen manier vinden om stress onder controle te krijgen, kan dit leiden tot insuline resistentie of kan het dus andere factoren verergeren die leiden tot insuline resistentie.

Ons lichaamsvet scheidt het hormoon leptine uit, het verzadigingshormoon, dat voorkomt dat we teveel gaan eten.

Probleem is echter, dat hoe meer lichaamsvet je hebt, des te slechter werkt leptine.

Meer nog, het kan een omgekeerd effect hebben en werken als een honger drijvend hormoon. Dit staat bekend als leptine resistentie.

Hoe meer koolhydraten je eet, en hoe meer je gestresseerd bent, hoe meer honger je zal hebben en het ondertussen extra lichaamsvet maakt je dan nog hongeriger omdat de boodschappen van de hormonen niet op correcte manier naar de “appestat” gezonden worden.

Stress kan ook de schildklierfunctie onderdrukken, wat resulteert in een gelijkaardig effect op ons metabolisme met als mogelijke symptomen

  • Angst/depressie
  • Prikkelbaarheid
  • Nervositeit
  • Overmatig transpireren
  • Haarverlies
  • Slaapproblemen
  • Concentratiestoornissen
  • Gewrichts- en spierpijn

lees meer in Het zijn de hormonen – deel 3 

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top