Het Keto dieet versus caloriebeperkte diëten

caloriebeperkt dieet
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

De ene calorie is de andere niet!

Waarom traditionele vermageringsdiëten niet werken en het keto dieet wel.

Ik noem het liever de Keto levensstijl, want het is zoveel meer dan wat de meesten onder ons verstaan onder een “dieet”.

Bij het woord “dieet” denkt men vaak aan “vermageringsdieet”, dus gewicht verliezen door jezelf (tijdelijk) uit te hongeren en zo je streefgewicht te halen.

Nadien terug eten zoals voorheen, met als gevolg dat die verloren kilo’s er gewoon terug aan vliegen en je er zelfs nog een paar bovenop krijgt.

Het gekende Yo-Yo effect. (uithongering – een vertraagd metabolisme – viscieuze cirkel)

Maar wist je dat het woord dieet komt van het Griekse woord ‘díaita’ wat zoveel betekent als leefregel of leefwijze.

Keto is een levensstijl !

Je moet geen calorieën gaan tellen of doelbewust gaan beperken om te genieten van de vele voordelen die deze levenswijze te bieden heeft.

Je voedt je lichaam met de nodige nutriënten zodat het in optimale omstandigheden kan functioneren en al zijn taken op efficiënte wijze kan vervullen.

Waarom calorie beperkte diëten niet werken.

Deze diëten zijn gebaseerd op de traditionele voedingspyramide zoals de meeste mensen ze kennen, rijk aan koolhydraten en arm aan vet, dus met andere woorden HCLF of High Carb – Low Fat.

Het ketogeen dieet is net het omgekeerde, koolhydraatarm en rijk aan gezonde vetten, dus LCHF of Low Carb – High Fat.

De pyramide op z’n kop dus.

Ken je dat gevoel dat je er na een vermageringsdieet niet alleen gewichtsverlies aan overhoudt, maar ook een slappe huid, zwakke spieren en dat je er belabberd uitziet?

Dat is wat ze noemen ‘Skinny Fat’ en geloof me ‘Been there, done that’ en ik zag er echt niet goed uit.

Ik was op dat moment wel graatmager hoor, maar ook al sportte ik bijna dagelijks, veel spieren zag je niet.

Ik had dus ondergewicht, maar ik was vooral ook spiermassa kwijt.

Hoe hard ik ook probeerde om die op te bouwen, het lukte niet.

Wanneer je te weinig calorieën eet, verlies je dus niet alleen gewicht, maar ook spiermassa.

De spieren die wel zo hard nodig hebben.
De spieren die ons metabolisme bepalen.
De spieren die ons kracht geven.

Tot ik de keto levensstijl omarmde. Toen veranderde alles in positieve zin.

Ik zit nu al jaren rond mijn ideale gewicht en geniet ten volle van wat ik eet zonder calorieën te tellen.

Ik pas nog steeds in dezelfde kledingmaat, ook al weeg ik ruim 6 kg meer.

De beslissing om te starten met keto was bij dus niet zozeer voor gewichtsverlies, maar wel om mijn gezondheid terug in eigen handen te nemen en mijn lichaam te geven wat het nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Bij het ketogeen dieet zal je (als dat nodig is) ook gewicht verliezen, maar dan wel in de vorm van vet en niet in de vorm van spieren.

Je voorziet je lichaam van de nodige voedingstoffen en energie zodat het op efficiënte wijze kan functioneren en zodat je een goede gezondheid kan handhaven of terugkrijgen.

Maar het gaat er dus om dat je het teveel aan vet in je lichaam gaat verbranden voor energie en dat je je spiermassa behoudt en/of vermeerdert.

Het kan dus goed zijn dat niet zozeer je gewicht vermindert, maar wel dat je kledingmaat krimpt.

gewichtsverlies
Gewichtsverlies door vetverbranding

Misschien wel het gekendste voordeel van het ketogeen dieet, maar het is lang niet het enige.

Betere controle van bloedsuiker, dus minder pieken en ook minder suikerdipjes.

Betere slaap, meer energie, minder cravings, minder huidproblemen, minder ontstekingen, etc.

Dit zijn slechts een paar van de vele voordelen van het ketogeen dieet.

Op basis van een vergelijking van verschillende wetenschappelijke onderzoeken, presteren koolhydraatarme diëten beter dan caloriebeperkte diëten in termen van gewichtsverlies op lange termijn en gezondheidseffecten.

Lees er alles over in Keto, veel meer dan gewichtsverlies

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top