Gezonde Vetten – Welke kies je en hoe gebruik je ze?

Gezonde vetten - welke kies je en hoe gebruik je ze
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp

Soorten vetten – de pufa’s en de mufa’s

Welke vetten kies je en hoe gebruik je ze?

Wanneer je een keto dieet volgt, is vet je grootste energiebron.
Je kan dus maar beter kiezen voor gezonde vetten!

Echter zijn er veel misvattingen over welke vetten nu echt gezond of ongezond zijn en welke invloed ze hebben op je cholesterol.

Zoals :

Het positieve nieuws is, dat steeds meer en meer studies aantonen dat die theorie helemaal niet klopt. En dat ook in onze contreien steeds meer en meer cardiologen en wetenschappers inzien dat de “fear of fat” hype onterecht is.
Steeds meer en meer wordt duidelijk dat :

Meer hierover lees je in De Cholesterol Mythe en Het Gevaar van Geraffineerde plantaardige oliën.

Als je na het lezen van bovenstaande artikels dan ook je gezondheid de juiste kant wil zien opgaan door te kiezen voor gezonde vetten, dan kan onderstaande informatie en de handige, downloadbare lijst je alvast op de goede weg helpen.

GEZONDE VETTEN

Verzadigde vetten zoals kokosolie, ghee, smout, ossewit, spekvet, eendenvet, en roomboter zijn goede vetten en de beste keuze.

Dit zijn stabiele en ontstekingswerende vetten, ze beschermen tegen oxidatie en hebben tevens nog andere belangrijke gezondheidsvoordelen.

Wanneer het dus aankomt op de soorten die je gebruikt in je vetrijke levensstijl, geldt : hoe meer verzadigde vetzuren (SFA – saturated fatty acids) hoe beter.

Lees meer in Goede en Slechte vetten : verzadigd vs onverzadigd

Hieronder vind je alvast een lijst met gezonde vetten en oliën die passen binnen de Keto levensstijl met waarden, kenmerken en hoe je ze best kan gebruiken:

Lijst met gezonde vetten en hoe je ze gebruikt - Keto Coaching Belgium
Welke vetten kan je best vermijden en waarom?

Sommige vetten zijn, niet tegenstaande wat vroeger werd beweerd en soms nog wordt beweerd, helemaal niet zo gezond.

ONGEZONDE VETTEN

Slechte vetten die je absoluut moet vermijden zijn transvetten en poly-onverzadigde vetzuren. (polyonsaturated fatty acids -PUFA)

Transvetten veroorzaken ontstekingsreacties en zijn in feite één van de schadelijkste dingen voor onze gezondheid.

Er zijn veel studies die aangetoond hebben dat het eten van voedsel dat transvetten bevat het risico op hart- en vaatziekten en kanker verhogen.

Vermijd alle gehydrogeneerde oliën of gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën (kijk op het etiket), margarine, plantaardige (geharde) vetten.

PUFAs moeten ook gelimiteerd worden omdat ze heel snel oxideren.

Veel zogezegde ‘kook’oliën zijn rijk aan deze poly-onverzadigde vetzuren en zijn onstabiel wanneer ze verhit worden.

Lees er meer over in Het gevaar van geraffineerde oliën en De strijd tussen Omega-3 en Omega-6.

Hieronder een lijst met de meest voorkomende en hun percentage aan schadelijke meervoudig onverzadigde vetzuren:

Schadelijke meervoudig onverzadigde vetzuren in geraffineerde plantaardige olie - Keto Coaching Belgium
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top