Alpi4000 – Sport en Keto

Keto en Sport Alpi4000
Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Alpi 4000 – Sport en keto

Wielrennen zonder extra koolhydraten?
Wat is de Alpi 4000?

Een extreme, maar mooie tocht langs de mythische cols uit de giro.
De deelnemers krijgen 150 uur, inclusief slaap en eten, om de 1.453 km lange tocht, met ongeveer 23.500 hoogtemeters, tot een goed einde te brengen.

Dat is wat je als eerste leest op de blog van Tibi Tiberghien en zijn vriend, die samen met meer dan 300 deelnemers uit de hele wereld, deze uitdaging aangaan voor het goede doel.

De extra uitdaging van Tibi.

1500 km fietsen in 6 dagen zonder extra koolhydraten of gelletjes en met suiker overladen sportdranken en repen.

Kan dat wel? Het antwoord is JA en dat is wat Tibi Tiberghien zal bewijzen tijdens deze uitdaging.

Bovendien is dit ook nog eens voor het goede doel, dus we supporteren nog harder met hem mee.

Het is niet het eerste jaar dat hij dergelijke uitdaging aangaat, maar dit jaar is het nog zwaarder, nog verder en wil hij het helemaal keto doen.

Omdat Tibi zelf een heel drukke job heeft en zijn trainingen dus heel goed moet plannen en timen, nam hij een professionele sportcoach onder de arm om zijn voorbereiding in goede banen te leiden.

Via een goede vriendin van hem, die zelf ook fervent sporter is en een keto levensstijl volgt, raakte hij geïnteresseerd in keto en wat het voor zijn sportprestaties, gewicht en gezondheid kon betekenen en welke meerwaarde het zou kunnen bieden.

Zo kwam hij bij mij terecht en samen gingen we de uitdaging aan.

Tibi’s Keto challenge!

Het is zeker een uitdaging, want als je als sporter wil starten met keto, dan zijn er een paar zaken waar je zeker rekening mee dient te houden.

#1 de aanpassingsperiode

Toen Tibi mij contacteerde om een ketocoaching op te starten, was de eerste vraag : ‘Wanneer vindt de wedstrijd/uitdaging plaats?’

Het is niet omdat je vandaag je koolhydraatinname gaat beperken, dat je morgen in ketose bent. En wat betekent die ketose dan?

Een eerste feit is dat het lichaam +/- 4 tot 6 weken nodig heeft om fat-adapted te geraken.

Fat-adapted is niet hetzelfde als keto-adapted.

Iets dat ik al eerder in meerdere blogartikels besproken heb.

“Om keto-adapted te raken, heeft het lichaam minimum 9 tot 12 weken nodig, en dat is als je insulinegevoelig bent.”

Wie insulineresistent is doet er vaak veel langer over.

Bovendien toont onderzoek aan dat de sportprestaties zelfs na 9 tot 12 maanden nog merkbaar verbeteren. M.a.w. hoe langer je keto doet, hoe beter je lichaam weet hoe het moet reageren en hoe efficiënter het met ketonen kan omgaan.

Meer hierover lees in Keto en sport – deel 1, deel 2 en The fat-adapted athlete

#2 het belang van elektrolyten

Het staat buiten kijf dat je elektrolytenbalans van zeer groot belang is bij een ketogene levensstijl. En dat is nog belangrijker bij sporters, die tijdens hun inspanningen ook vaak (hard) transpireren waardoor deze stoffen sneller verloren gaan.

Een goede elektrolytendrank is dan ook nodig bij sportinspanningen, maar dat is eigenlijk voor iedereen en iedere sporter van belang.

Hoeveel? Wat moet er wel inzitten en wat beter niet?

Dat zijn zaken die allemaal een rol kunnen spelen in de uiteindelijke prestatie.

#3 wat eet je wanneer

Nog een vraag die ik vaak krijg van sporters is of ze dan meer koolhydraten moeten eten en wat ze dan best eten.

Maar niet alleen wat, maar ook wanneer je eet heeft een impact op je prestatie.

Wat eet je een paar dagen voor de inspanning? Wat eet je net ervoor? Wat eet je tijdens? En wat eet je nadien? Moet je überhaupt wel eten tijdens de inspanning?

Moet je koolhydraten aanvullen omdat je je (spier)glycogeenreserve hebt leeggelopen of leeggereden?

Gebruik je je glycogeenreserve wel dusdanig bij een ketogeen dieet?

Het korte antwoord is neen, want keto heeft een glycogeen sparend effect. Uiteraard komt er veel meer bij kijken, maar daarover lees je later meer in een apart artikel.

#4 recuperatie en slaap

Niets zo belangrijk als een goede nachtrust om te recupereren. Maar er zijn ook andere zaken die een handje kunnen helpen.

Afhankelijk van je doel, kan je na direct na inspanning kiezen voor een proteïne shake en dan een uurtje of zo later je maaltijd eten. Als vetverlies/vetverbranding je doel is, dan eet je misschien beter niet direct na de inspanning.

Maar ook dit is allemaal afhankelijk van persoon tot persoon.

Collageen is ook een heel belangrijke omdat het o.a. de kleine scheurtjes in je spiervezels (sneller) helpt herstellen. Maar collageen doet veel meer dan dat.

Lees zeker de artikelreeks over bottenbouillon, waar het belang van collageen uitgebreid aan bod komt.

#5 praktisch

En tot slot moet het ook praktisch haalbaar zijn.

Wanneer iemand een wedstrijd heeft op één bepaalde dag, dan kan je dat met een klein beetje voorbereiding wel goed plannen.

Wanneer het zoals in het geval van Tibi over meerdere dagen gaat, weg van huis, in een ander land, zonder vaste slaapplek, zonder vast wedstrijdregime, zonder vaste eetplek, en in het bijzonder zonder vaste ketostek, dan wordt het wel wat moeilijker.

We hebben samen heel wat opties besproken, maar hij zal zeker ook zelf nog wat onderzoek moeten doen naar waar hij kan overnachten en waar hij wat kan eten.

Dit wordt dus een dubbele uitdaging, maar ik ben ervan overtuigd dat het hem, mits de nodige voorbereiding en creativiteit, wel zal lukken.

Hij fietst samen met zijn Nederlandse vriend, Herman Mandenmakers (niet keto) en hij heeft er met hem ook een mooie blogsite over gemaakt waar je trouwens alles op de voet zal kunnen volgen.

Ik ben benieuwd hoe groot de verschillen in prestatie, vermoeidheid, dips, recuperatie, etc. zullen zijn in de keto versus niet-keto sporter.

Ook benieuwd?

Lees meer over de Alpi4000 en volg het verhaal van Tibi en zijn vriend, over deze bijzondere tocht op hun blog https://alpi4000.wordpress.com/

En lees er ook wat Tibi tot nu toe al ervaren heeft met zijn nieuwe keto levensstijl.

Ik supporter alvast mee!

Jij toch ook?

Voor wie geïnteresseerd is en deze uitdaging misschien volgend jaar graag zelf wil aangaan. Je vindt alle informatie op https://alpi4000.it/en

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Sofie

Sofie

Belangrijk : Alle informatie op de Website en de inhoud van de blog, inclusief tekst, afbeeldingen en geciteerde statistieken, evenals al het andere materiaal dat hierin is opgenomen (‘de inhoud”), is alleen voor informatiedoeleinden. De inhoud is niet bedoeld als vervanging voor professioneel, medisch advies, medische diagnose en/of behandeling. Negeer geen medisch advies en raadpleeg altijd uw arts als u vragen heeft over een medische aandoening of voordat u iets implementeert dat u heeft gelezen of gehoord in onze inhoud of tijdens eventuele webinars, life video’s, enzovoort. Als bezoeker of gebruiker van de Website verbind je je ertoe op geen enkele wijze en onder geen enkele vorm dan ook het geheel of zelfs een deel van elementen waaruit de Website bestaat te kopiëren, te bewerken, te reproduceren, door te verkopen of op enige andere wijze te gebruiken. zie onze voorwaarden

Volg ons op

Recente berichten

Like onze pagina

Nieuwsbrief

Scroll naar top